חודש אדר לפי הקבלה *קצר ותמציתי

הכוחות הרוחניים הפועלים בחודש אדר וכיצד להיעזר בהם לצמיחה רוחנית

הכנה תמציתית לחיים באור המיוחד של החודש העברי הבא עלינו לטובה. רכישת כלים מעשיים בהם יכול כל אדם להיעזר – איך לנהוג? על מה לשים דגש? ממה להיזהר? ידע חשוב ממקורות שונים בספרים הקדושים

דוד אגמון

המלה חודש משמעותה התחדשות! בכל חודש יש הארה והשפעה רוחנית המושפעת מלמעלה ומיוחדת לו. קדושת הזמן הזו משמשת ככלי להתפתחות רוחנית. כל חודש מהוה "פוטנציאל" להתחדשות של האדם בתחומים מיוחדים בחייו, להיבנות ולהתקדם בהם.

מושג הזמן

מוסבר (הרב צבי הירש ברוידא זצ"ל) שלא הזמן עובר על האדם, כפי שנהוג לחשוב, אלא האדם הוא זה שנוסע בתוך הזמן. לדוגמא: בשבת הראשונה של בראשית, נקבעה מעין "תחנת דלק רוחנית" ששמה שבת. בכל שבוע מגיע האדם לאותה תחנה וזו ממש אותה השפעת קדושה עצמה של שבת בראשית. כך גם בכל המועדים. בכל שנה אנו מגיעים לתחנה של גאולת מצריים ובזמן זה יכול האדם להשיג השפעה של חירות-אישית וכללית. האדם יכול לקבל שפע רוחני ולהתעלות בעזרתו. כך גם בראשי חודשים. לכן חשוב להכיר את התוכן הרוחני והכוחות הסגוליים של כל חודש.

צרוף שם השם

ישנם שנים עשר צרופים שונים של שם הבורא י-ה-ו-ה. כל חודש עברי מקושר לצרוף שונה (סדר אותיות שונה). הצרוף מבטא את גילוי האור של הכוחות הרוחניים והנפשיים הבאים לידי ביטוי בחודש. שם השם המיוחד לכל חודש לקוח מתוך פסוק מסוים. ישנם שנים עשר צרופים שונים של שם הבורא י-ה-ו-ה. כל חודש עברי מקושר לצרוף שונה (סדר אותיות שונה). הצרוף מבטא את גילוי השפע של הכוחות הרוחניים והנפשיים הבאים לידי ביטוי בחודש. שם השם המיוחד לכל חודש לקוח מתוך פסוק מסוים. שם השם הקשור לאדר הוא ס"ת של פסוק"עִירֹה וְלַשֹּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנוֹ" (בראשית מ"ט י"א). צרוף שם השם היוצא ממנו הוא ה-ה-י-ו. אנו יודעים שסדר ההשתלשלות הנכון הוא של אותיות זכריות (י,ו) תחילה ואחריהן נקביות (ה,ה) – כך האור נכנס לכלי בצורה מתוקנת. כמו בניסן "יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַיִם וְתָגֵל הָאָרֶץ"(תהילים צ"ו י"א) – ר"ת י-ה-ו-ה. במצב הפוך יש מצב של דין, שכן הכלי הריק (אות ה') מופיע ראשון. בחודש אדר סדר האותיות הוא ה-ה (נקבי) י-ו (זכרי). בעבודה, זה מרמז שעלינו להפך או למלא את כל החושך (הכלי הריק) באור גדול.
בספר 'בני יששכר' כתוב שכאשר מתפללים מוסף של ראש חודש, כאשר מברכים, ברוך אתה השם מקדש ישראל וראשי חדשים – בהזכרת שם השם בברכה זו צריך לכוון לשם השם המיוחד לאותו החודש (מופיע בסדורים האשכנזים נוסח ספרד) – בכך ניתן להמתיק את הדין בשורשו.

פרוש השם אדר

א-דר. האות א' מייצגת את אלופו של עולם, אחד יחיד ומיוחד. האותיות 'דר' זה בחילוף אותיות השורש 'רד'. פרוש העניין הוא שצריך ל"הוריד" את האלוקות אל תוך חיינו עד שהשם יהיה דר [גר] בתוך חיינו, בכל הזמן ובכל דבר. האותיות דלת וריש מייצגות את ספירת המלכות, המקום הריק שצריך למלא. אדר מתחיל ממציאות של חושך בתוכה אנו צריכים להכניס את האור.

מזל דגים

מזלו של חודש אדר הוא דגים. העניין קשור לכח הראיה – עינא פקיחא. הדגים לא עוצמים עיניים אף פעם. כך גם צדיקים מתבוננים במציאות האמיתית ורואים רק את האור. זהו הכח המיוחד לחודש אדר, התבוננות מודעת וראיה נכונה של המציאות ומתוך כך מגיעים לשמחה. עניין זה רואים במגילת אסתר, שם רואים שגילוי הניסים מתרחש בהסתר. שם השם לא מופיע במגילה בצורה גלויה אלא רק בר"ת. למשל, כשאסתר המלכה אומרת: "יבוא המלך והמן היום", זה ר"ת י-ה-ו-ה. כמו כן, ידוע שבכל פעם שכתוב המלך, הכונה לקדוש ברוך הוא. כמו כן, בשם אחשורוש, הרמז הוא למלך מלכי המלכים, שמולך מראש ועד אחרית. (ראה פרוש למגילה 'שער המלך' של הרב שיינברגר שליט"א). העניין הוא להתחיל ולראות את השם בכל דבר בחיינו.

מבנה המציאות 

"הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל" (קהלת א' ב'). אנו רואים ספירה של שבעה הבלים (כל 'הבלים' זה ריבוי ונחשב לשניים). פרושו של עניין הוא לא כמו שחושבים, "שהכל שטויות", ח"ו. למעשה, הפסוק מרמז על שבע הספירות מהם המציאות שלנו מורכבת – שבעה הבלים רוחניים. בכללי, יש גם שבעה צבעי קשת, ימים, צלילים ולמעשה העולם הטבעי שלנו מורכב ממבנה של שביעיות. המלה טבע מורה גם על המלה טבעת, מעגליות של זמן שחוזר ומתחדש, שבוע, חודש, שנה וכו'. כך גם המלה חגים באה מהמלה מחוג. ישנה תנועה מעגלית מחזורית.

כח של התבוננות רוחנית

אולם ישנה ספירה שמינית – ספירת הבינה אשר מעל לשבע הספירות הנ"ל. ספירת הבינה מראה על התבוננות מעל המציאות המוכרת לנו, מעל הטבע. עולם החי מסתכל במבט של טבע. יש רק מה שנראה בעין. ספירת הבינה יכולה להוציא אותנו מהיסחפות בזרם ה'ראיה הטבעית' של החיים, ע"י ראיה שנעשית מתוך מודעות. ספירת הבינה מראה לנו את המציאות מעבר לחומר, את ההיבט הרוחני של חיינו!! לכן כתוב "וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ" (קהלת א' ט'). במסגרת שבע הספירות התחתונות, מסגרת הטבע, אין חדש. אולם, מעל הטבע, בספירת הבינה, יש תמיד חדש. זה נקרא גם עולם הבא – עולם שתמיד בא ומתחדש. כל מה שצריך הוא להתבונן במבט האמת: לחפש בכל דבר, ויהיה הפשוט ביותר, את הטוב האלוקי. חשוב לדעת לא לחפש שלילי כי ח"ו מעצימו, אלא להכיר בשלילי ולשנות אותו, להפוך את החושך לאור. כדאי גם להודות לשם על כל דבר ולפני שמבקשים על מילוי של עוד חסרון להודות על החסרונות שכבר מולאו, על הטוב שיש. כך מגבירים את כח הראיה הנכונה וזאת הדרך להגיע לשמחה שלמה. שמחה המתגלה בחודש הזה.

שנזכה לחודש מלא שמחה ולביאת משיח בבי"א

אודות הכותב

דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במרכז מודעות, בשליחותו
של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת
דרך והכוונה בנושאים שונים כגון פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב
מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד
וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד. דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה
ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.

השאר תגובה