למה ללמוד קבלה?

מדוע כל אחד חייב להכיר וללמוד את חכמת הקבלה?

מעט יסודות חשובים על חשיבות לימוד הקבלה בדור שלנו

משמעות החיים

חכמת הקבלה נקראת ‘אם כל החכמות’. יש בה אוצר של כלים רוחניים-מעשיים להתבוננות, צמיחה ושינוי אמיתי. כלים המבוססים על מבנה הבריאה ומבנה נפש האדם כפי שמסרו לנו המקובלים מדורי דורות. קיימות בה תשובות עמוקות לשאלות המהותיות של קיומנו – מי אנחנו? מה מטרת קיומנו בעולם הזה? מה הקשר שלנו עם הבורא? מה מהותם של הייסורים? לאן אנחנו אמורים להגיע אחרי כל זה? ועוד. למרות שקצב החיים המסחרר של דורנו כמעט ואינו מותיר זמן להתבוננות בשאלות כה עמוקות, אנו רואים שהרבה אנשים מתעוררים בכמיהה גדולה לתובנות חדשות שיכניסו משמעות מחודשת לחייהם. חכמת הקבלה מאפשרת את החיבור חזרה אל המהות הרוחנית השוכנת בקרבנו ומציאת הדרך אל הייעוד האישי והתכלית של כל אחד מאיתנו ושל כולנו יחד.

וכעת בדורנו זה… ניתנה עתה הרשות לגלות דברי האריז”ל, ודברי הזוהר בעולם, בשיעור חשוב מאד. באופן שמדורנו זה ואילך יתחילו להתגלות דברי הזוהר בכל פעם יותר ויותר, עד שיתגלה כל השיעור השלם שבחפץ השם יתברך”

(הרב אשלג, הקדמה לספר הזוהר, אות ס”א).

לימוד הקבלה התפשט מאוד בדור שלנו, ועדיין רבים השואלים – למה לי ללמוד קבלה? האם זה מותר? מה התועלת בזה? האם זה בשביל כל אחד? ועוד כאלה שאלות שראוי ורצוי שנתייחס אליהן ברצינות. חכמת הקבלה הייתה סגורה במשך אלפי שנים ועסקו בה רק יחידי סגולה – צדיקים “בני עליה”. אולם, בדור שלנו נפתחו שערי לימוד הסוד ורבים זוכים להתחבר אל האוצר הגדול. בהחלט ניתן לראות כיצד מתקיימת בנו ההבטחה שהבטיח אליהו הנביא לרבי שמעון בר יוחאי, בזכות החיבור שלך שהוא ספר הזוהר הקדוש יצאו בני ישראל מן הגלות ברחמים (זוהר, נשא). רבי שמעון בר יוחאי, האריז”ל, הרמח”ל, הבעל שם-טוב, הרב אשלג, גדולי ישראל – כולם השאירו לנו הוראת דרך מדויקת כיצד לשנות את חיינו ולהגיע אל התכלית אשר לשמה נבראנו. אנחנו ‘הדור האחרון’ ותפקידנו ללמוד את חכמת הקבלה, ללמד ולהפיץ, על מנת להכין את עצמנו ואת האנושות כולה לגילוי האור הגדול של הגאולה השלמה.

פנימיות וחיצוניות

חכמת הקבלה נקראת גם ‘פנימיות התורה’. התורה כולה בנויה מארבעה רבדים – פשט, רמז, דרש וסוד – פרד”ס. חכמת הקבלה היא החלק הפנימי ביותר, היא ‘נשמת התורה’. ממש כפי שיש לכל אחד מאיתנו גוף ונשמה, כך גם לתורה יש גוף ונשמה. בחיבורו “הקדמה לספר הזוהר” (אות ס”ו), מסביר ‘בעל הסולם’ איך כל הבריאה מורכבת מפנימיות וחיצוניות. העיקרון הוא פשוט – אם בני אדם מחזקים את הפנימיות של עצמם, את כוח הנשמה, לומדים את פנימיות התורה, הם מחזקים את פנימיות כל הדברים שבעולם. אולם, אם הם פועלים להפך, אז מתחזקת החיצוניות שבכל העולם. אנחנו דור ששקע עמוק בחומר, דור ששבוי בחיצוניות של העולם – אם זה ביחס שלנו אל החומר עצמו ואם זה בצורת ההתייחסות השטחית שלנו אל בני האדם סביבנו. לכן, אנו זקוקים לאור חזק במיוחד, האור של פנימיות התורה, האור שמסוגל לשנות את התודעה שלנו ולהטות לטובה את הכיוון אליו אנו הולכים, כיחידים וכאנושות.

התעלות רוחנית

תורת הקבלה נקראת גם ‘תורת הנסתר’. ידוע כי עיקר עבודת האדם הגשמי היא לזכך את החומר שלו, הרצון לקבל, על מנת שיהפוך לכלי ראוי לקבלת אור הבורא. הזיכוך מושג או בייסורים או באמצעות עבודת המצוות, לימוד התורה ועשיית מעשים טובים של השפעה לזולת. תהליך הזיכוך לוקח זמן וכל אחד עובר אותו על פי טבעו ונסיבות חייו. אולם, יש סגולה נסתרת בעצם הלימוד והעיסוק בחכמת הקבלה. כפי שכותב זאת הרב אשלג, “יש לשאול, א”כ, למה זה חייבו המקובלים לכל איש ללמוד חכמת הקבלה, אמנם יש בזה דבר גדול, וראוי לפרסמו, כי יש סגולה נפלאה לאין ערוך, לעוסקים בחכמת הקבלה, ואע”פ שאינם מבינים מה שלומדים, אלא מתוך החשק והרצון החזק, להבין מה שלומדים, מעוררים עליהם את האורות המקיפים את נשמתם” (‘הקדמה לתלמוד עשר הספירות’, אות קנ”ה). האורות המקיפים הללו מזככים את האדם, מאפשרים לו להתקדם בלימוד ולהתפתח רוחנית.

למי מותר ללמוד קבלה

‘בעל הסולם’ כותב, “הנה נודע מפי סופרים ופי ספרים, אשר לימוד חכמת הקבלה הוא מחויב בהחלט לכל אדם מישראל, ולו למד אדם כל התורה כולה, ובקי בש”ס ופוסקים בעל פה, גם ממולא במדות ובמעשים טובים, יותר מכל בני דורו, ולא למד חכמת הקבלה, הוא מחויב להתגלגל ולבוא עוד פעם בעולם הזה, כדי ללמוד רזי תורה וחכמת האמת” (‘בעל הסולם’, ‘פרי חכם’). חובת הלימוד וההפצה של תורת הקבלה חלה על כל אחד מישראל, ולא לעסוק בכך, זה ממש בחינת מה שאומר שלמה המלך, “אַל תִּמְנַע טוֹב מִבְּעָלָיו” (משלי ג’, כ”ז). בדור שלנו, ומהטעמים שהזכרנו לעיל, חייב כל אחד לעסוק בחכמת הקבלה במידה הרצויה והראויה לו, כי רק באמצעות חכמת הקבלה ניתן להשכין שלום פנימי באדם ושלום חיצוני בעולם, ולהגיע אל גמר התיקון במהרה בימינו ברחמים.

* צעדים ראשונים למתחילים 

הרב דוד אגמון ממליץ להתחיל בצפייה בשעורי יסוד של חכמת הקבלה

  1. לימוד מאמר ‘מתן תורה’
    תפקיד ושליחות האדם / מצוות ‘ואהבת לרעך כמוך’
  2. לימוד מאמר ‘הקדמה לספר הזוהר’
    מושגי עומק של חכמת הקבלה
  3. לימוד מאמר ‘הקדמה לתלמוד עשר הספירות’
    שלבי ההתפחות הרוחנית
אהבתם? שתפו

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.