ריח רוחני רע הוא דבר נורא לא פחות מריח גשמי רע. לפעמים אנחנו לא מרגישים מה שאנחנו גורמים במעשים שלנו – סתם הקנטתי אותך, אחי, לא ברצינות, כולם יודעים שאתה ככה וככה, אתה באמת לא בסדר – טורחים להזכיר לזולת את מגרעותיו. ואנחנו בטוחים שלמעשים שלנו אין השלכות. אבל האמת היא שלכל תנועה שאדם עושה בבריאה יש תוצאות. משק כנפיים של פרפר בצד אחד של כדור הארץ יכול לחולל סופת טורנדו בצד השני של הכדור. הכל קשור בהכל. אנחנו אורגניזם אחד ויש לנו אחריות רוחנית על איך שאנחנו מתייחסים אל הזולת. אם נתעלם מזה אז אנחנו עלולים ממש להחריב את הבריאה בה אנו חיים.

משה רבנו פותח את נאום הפרידה הגדול שלו בדברי תוכחה אל עם ישראל. מזכיר להם את כל הדברים הגרועים שעשו. הרי יש מצוה להוכיח את הזולת. אלא שלמעשה, רק אדם גדול וראוי יכול להוכיח בלי לגרום נזק. רבי נחמן אומר שאם המוכיח אינו ראוי אז התוכחה שלו גורמת שיעלה ריח רע מהנשמות של מקבלי התוכחה. ממש כפי שדבר שיש לו ריח לא טוב, כל זמן שלא מזיזים אותו, לא מרגישים את הריח. אבל ברגע שמזיזים אותו, מעוררים את הריח הרע שלו. במקרה של תוכחה לא טובה, התוצאה היא שלא רק שהיא אינה מועילה אלא היא מחלישה את הנשמות של המוכחים. כשזה קורה, נפסק השפע התלוי באלו הנשמות והחיסרון משפיע בכל העולמות ומחריב את העולם שלנו.

משה רבנו מוכיח את עם ישראל ממקום של אהבה, ממקום של חיבור ורצון להעלות אותם אל מדרגות רוחניות גבוהות יותר. זאת אומנות התוכחה הטובה. ועכשיו רגעים לפני החורבן של תשעה באב כדאי שנקבל על עצמנו להשתדל להעלות רק ריחות טובים מהזולת, ריחות שיוסיפו טוב בבריאה כולה ויגרמו לזולת להתעלות ולא ח”ו להיפך.

אהבתם? שתפו

מוקדש לרפואת רועי בן נילי, פנחס בן מרים רבקה, ים בת לי, שושנה סוזן בת זוהרה דבורה, קרן נעמי בת עפרה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, ליאת דבורה בת אסתר בתוך שאר חולי עמו ישראל
מוקדש לעילוי נשמת לאה בת חיים ז”ל, עפרה בת עמנואל ז”ל ת.נ.צ.ב.ה

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.