הגיע הזמן להבין שאין דבר כזה מבט אובייקטיבי על המציאות. המבט שלנו הוא תמיד סובייקטיבי. אנחנו רואים את מה שאנחנו מסוגלים לראות בהתאם לרמת התודעה שאנו נמצאים בה באותו פרק זמן. אנו רואים לפי התיקונים האישיים והנטיות הטבעיות של הנפש שלנו. שני אנשים יכולים לעמוד בכיכר העיר וכל אחד מהם יחווה את המציאות באופן שונה לגמרי. האחד יראה דברים מסוימים ופרשנותו תהיה ייחודית לו, והשני יראה דברים אחרים ויתייג אותם עם הפרשנות הייחודית שלו. הכל קשור באיכות הכלים של המתבונן.
דוגמא מושלמת לתובנה זו ניתן לראות במפגש הגדול בין עשיו ויעקב עליו מסופר בפרשה. הנה חלפו עשרים שנה מאז שהאחים הללו נפגשו. יעקב חוזר עם כל משפחתו מחרן ועשיו יוצא לקראתו עם ארבע מאות לוחמי גרילה. יעקב מכין את עצמו למלחמה אבל הוא גם שולח מתנות ומסרים מפייסים לעשיו. בסופו של דבר, במעמד גורלי, יעקב משתחווה לפני עשיו שבע פעמים ועשיו רץ אליו, מחבק ומנשק אותו. ממש תמונה מרגשת של איחוד בין האחים. סביר להניח שאפילו כתבי החדשות שהגיעו לסקר את האירוע ההיסטורי הזילו דמעה לנוכח הדרמה המשפחתית.
אולם חשוב שנעצור ונתבונן מה באמת התרחש באותו מפגש. היו שם ודאי צופים שראו את כל העניין וחשבו לעצמם, איזה יופי, יעקב נכנע בפני עשיו, הנה הוא משתחווה לו. לעומתם, חכמים הביעו תמיהה כיצד יעקב איש האמת משתחווה לעשיו שהוא שיא השקר והטומאה, בחינת אל אחר ועבודה זרה. הרי זה ודאי אסור מהתורה. והתשובה לשאלתם נמצאת בספר הזוהר הקדוש. כתוב בסיפור הפרשה שיעקב העמיד את נשותיו ובניו בסדר מסוים על מנת שיעברו לפני עשיו, ואז הכתוב אומר, “והוא עבר לפניהם”. כפשוטו, יעקב עבר לפניהם. אבל הזוהר מסביר כי בעת ההיא יעקב הגיע למדרגה שכל מה שהוא רואה במציאות זה את בורא עולם ההולך לפניו. בדיוק ברגע הקריטי של המפגש עם אחיו, יעקב חווה גילוי שכינה עצום ואז הוא משתחווה לפניה שבע פעמים. בחיצוניות כולם ראו איך הוא משתחווה לאחיו. מעטים אולי ראו את מה שיעקב ראה בראיה הפנימית שלו.
בסופו של אותו מעמד עשיו מחבק ומנשק את אחיו. שוב, כביכול, מעמד מרגש של פיוס. אבל חכמים אמרו, לא נשיקה הייתה שם אלא נשיכה. עשיו ניסה להרוג את אחיו בשיניו. ועל כך רבי שמעון בר יוחאי אומר, “הלכה, עשו שונא ליעקב”. זוהי אזהרה לכל הדורות שלא ליפול למבט חיצוני על בני עשיו בפרט ועל המציאות בכלל. תמיד ראוי להשתדל לראות אל לב הדברים, אל פנימיותם.
כל העניין מתחיל בתודעה שלנו, בדעת שלנו. אם זו תודעה של חיצוניות בלבד אז היא מייצרת מבט חיצוני, גשמי ושטחי, אשר לרוב עלול להוביל אותנו למסקנות שגויות ולהוליד תוצאות לא מדויקות ולא רצויות. לכן הכרחי לשלב יחד עם המבט החיצוני גם תודעה של פנימיות. תודעה שמייצרת מבט פנימי, עמוק ורוחני יותר. השילוב הנכון בין השתיים מצייר תמונות חיים שלמות ומדויקות להפליא.
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
גולשים, תלמידים, חברים, מנויים
לתמיכה בפעילות זיכוי הרבים שלנו –
כל תרומה תתקבל בברכה >>
מוקדש לשמירה והצלחה של כל החיילים שלנו ושובם בשלום הביתה
מוקדש לרפואת הרב מרדכי בן שרה מאשה, ערן חיים בן לאה, משה בן עליזה, ים בת לי, פרימט חסידה בת ליבו, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל
מוקדש לעילוי נשמת אורי אלכסנדר בן גבריאל ז”ל, רויטל בת חביבה ז”ל ת.נ.צ.ב.ה
השאירו תגובה
עליך להיות מחובר על מנת להשאיר תגובה.