ההיסטוריה האנושית מלאה בסיפורים על כישופים, מכשפים ומכשפות. גם תעשיית הסרטים עשתה להם הרבה יחסי ציבור. יחד עם זאת נראה שבעולם המודרני כל זה שייך אך ורק לתחום הדמיון, משהו שאין בו מציאות ממשית. חכמים אמרו שהדרך לבדוק אם משהו הוא אמיתי או לא, היא לראות אם ואיפה הוא מוזכר בתורה. אז בפרשה כתוב, “ויקרא גם פרעה לחכמים ולמכשפים”. זהו המקום הראשון בתורה שבו מוזכר התואר ‘מכשפים’. אלה היו אותם יועצים רשעים של פרעה מלך מצרים. הגמרא אומרת, “עשרה קבים כשפים ירדו לעולם, תשעה נטלה מצרים”. מצרים ובראשה פרעה היו אלופי הכישוף. למעשה הם היו השורש לכל כוחות הכישוף שהתגלו אי פעם בעולם והם שהפכו את הכישוף לחלק בלתי נפרד מחיי האנושות. אכן כישוף הוא דבר שיש לו ממשות במציאות. לכן חשוב להתבונן במהות הכוח הזה ולהבין כיצד הוא פועל בחיי האדם.

באתר ויקיפדיה סוברים שכישוף הוא פעילות שנועדה להשפיע על המציאות באמצעים על-טבעיים. חכמי הקבלה מגלים מציאות מעט שונה. המכשף הגדול פרעה אמנם שלט בכל איתני הטבע, ידע להנדס חומרים, לקרוא בכוחות הכוכבים ולהשתמש בהם, כמו גם ליצור אשליות ואחיזת עיניים ממשית מאוד. אולם כל זה היה רק במסגרת כוחות הטבע. השם ‘פרעה’ בנוי מאותיות ‘העפר’. כל המופתים והכישופים שלו היו במסגרת היסודות הטבעיים הצומחים מהעפר. מכות מצרים באו ללמד את פרעה ואת בני ישראל על כוח ההשגחה שנמצא מעל הטבע. הכוח האלוקי שברא את חוקי הטבע ויכול לשנות את המציאות הטבעית לחלוטין בכל עת שרק ירצה. הכוח ה’על-טבעי’ האמיתי.

חכמת הקבלה מלמדת כי בכל דבר יש חיצוניות ופנימיות. הזוהר הקדוש מסביר את פנימיות כוח הכישוף, “הם הכשפים שניתן להם כוח שקול נגד הקדושה, להכחיש את הפמליה של מעלה”. והגמרא מבארת, “למה נקרא שמם כשפים? שמכחישים פמליה של מעלה”. כלומר השם מכשף בא מצרוף המילים ‘מכחיש פמליה של מעלה’. הנקודה היא שבמציאות הנפש של כל אחד מאתנו פועל כוח ההכחשה הזה. הכוח שרוצה להרחיק אותנו מהאמונה השלמה בכוחו המוחלט של בורא עולם על כל מה שברא. זהו כוח הכישוף בנפש האדם.

במאות השנים האחרונות ובעיקר בעשורים האחרונים המדע והמדענים הרגילו אותנו לחשוב במושגים של “מציאות מוכחת בלבד”. רק מה שניתן להוכיח אותו בכוחות המדע הוא המציאות. אנשי המדע חוקרים כל תופעה טבעית ובאמת הגילויים מדהימים. אולם המחקר הוא בבחינת התעסקות חיצונית בכוחות הטבע בלבד. אמנם ישנם תחומים במדע שכבר מדברים על ‘השדה המאוחד’ ועל הכוח שבפנימיות כל הכוחות, אך חסרה עדין התובנה שתחבר את הכל ותיקח את הדברים עוד צעד אחד קדימה, עוד רובד אחד פנימה.

כך בינתיים המדע הפך להיות ה’מכחיש פמליה של מעלה’ העיקרי בדור הזה. כוח החקירה החיצוני הצליח להנדס את התודעה שלנו להאמין שהמציאות החיצונית היא כל מה שיש בעולם ואין תבונה אלוקית שמנהלת את מציאות החיים. הוא הצליח להרחיק אותנו מהאמונה הפשוטה בקיומו של בורא עולם. אלא שהגיעה העת להתגבר על הכוח המכחיש הזה ולחבר יחד את כל תחומי חיינו. אנחנו חלק מהאומה המיוחדת שכבר במשך אלפי שנים יודעת ומאמינה שיש רק כוח אחד והוא הדבר הטבעי והעל-טבעי היחיד שמהווה ומקיים את כלל המציאות.

אהבתם? שתפו

מוקדש לשמירה והצלחה של כל החיילים שלנו ושובם בשלום
מוקדש לרפואת משה בן עליזה, ים בת לי, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל
מוקדש לעילוי נשמת אורי אלכסנדר בן גבריאל ז”ל ת.נ.צ.ב.ה

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.