ההזדמנות הגדולה לתיקון האדם ותיקון הרצון בעשרת ימי תשובה, בין כסה לעשור, בין ראש השנה לכיפור על פי הפנימיות

התחדשות מוחלטת

בראש השנה כל הבריאה מתחדשת. למעשה השנה החדשה אינה המשך של קודמתה, אלא היא ממש שנה חדשה. לידה של מציאות חדשה. בתורת הקבלה יש מושג שנקרא פרצוף. הפרצוף הוא מדרגה שלמה הכוללת עשר ספירות. השנה מתחילה עם פרצוף ושמו ‘עשרת ימי תשובה’ – הימים הנוראים, בין כסה לעשור, בין ראש השנה בו הלבנה בכיסוי לבין העשירי בחודש תשרי שזהו יום הכיפורים. בזוהר הקדוש מפורשת תפילתו של אברהם אבינו על אנשי סדום, “אמר רבי יהודה עד עשרה שהתפלל עליהם אברהם, אלו הם עשרת הימים שבין ראש השנה ויום הכפורים”, המדובר הוא על יחידת זמן רוחנית, עשרה ימים מיוחדים “שבהם מתתקנות עשר ספירות המלכות לעלות אל הבינה”, מנקודת הצמצום והדין של המלכות שמתגלה בראש השנה עד לנקודת הרחמים האינסופיים של בינה ביום הכיפורים. הזוהר ממשיך, “משום זה התחיל להתפלל מחמשים עד עשרה. שהם ע”ס המלכות בתקון עשרת ימי תשובה, וכיון שהגיע לעשרה, אמר מכאן ולמטה, ששם המלכות שאינה נמתקת בבינה, אינו מקום העומד בתשובה, אינו נמתק בבינה, הנקראת תשובה, משום זה לא ירד לבקש על למטה מעשרה” (זוהר וירא רכ”ג), והדברים עמוקים. עשרת ימי תשובה הם הפרצוף הראשון של השנה בו ניתנת לנו ההזדמנות לברוא את עצמנו מחדש.

שלושה ספרים

כתוב בגמרא שבראש השנה נפתחים שלושה ספרים, “אחד של צדיקים גמורים, אחד של רשעים גמורים ואחד של בינוניים” (ראש השנה). השניים הראשונים נפתחים ונחתמים מיד – הצדיקים הגמורים לחיים ואילו הרשעים הגמורים למיתה. הבינוניים תלויים ועומדים במשך עשרת ימי התשובה. אם ישובו בתשובה – יתכפר להם. אם לאו – ייכתבו למיתה. כתוב בזוהר הקדוש, “והקב”ה דן את ישראל ברחמים, ומרחם עליהם ונותן להם זמן, כל אלו עשרת הימים שבין ראש השנה ליום הכפורים, לקבל כל אלו השבים לפניו, לכפר להם עונותיהם, ומעלה אותם לקדושת יום הכפורים” (זהר וירא שפ”ו). חשוב לזכור שצדיקים אלו אלה שמצדיקים את מעשי הבורא בבריאה ועוסקים כמוהו בהשפעה, ואילו הרשעים עסוקים בעצמם וברצונותיהם הקטנים, כמו שמגדיר זאת בעל הסולם – רש”ע זה ראשי תיבות ‘רצון של עצמו’. למעשה, רובנו מורכבים גם מזה וגם מזה, דהיינו, בינוניים. בדרך פנימיות התורה התמונה הציורית של שלושת הספרים הציורית מסמלת מציאות רוחנית עמוקה. בורא עולם בודאי רוצה שתהיה לנו שנה טובה ומיטיבה כי הוא הטוב והמיטיב. לכן חשוב להבין מה באמת קורה במעמד הספרים של ראש השנה. הרב תולדות יעקב יוסף אומר ששלושת הספרים הם ספרים חדשים של השנה החדשה, נקיים מכל רצונות העבר, והאדם הוא זה שכותב את עצמו בספרים החדשים על פי רצונו. האדם מכריע את גורלו בידיו.

שובה

כדי שלא נאבד את ההזדמנות הגדולה של ראש השנה ושל עשרת ימי התשובה, עשרה ימים של סייעתא דשמיא גדולה לשינוי הרצון, יש לנו לאחוז חזק במצות התשובה. כי הרי כתוב, “דִּרְשׁוּ ה’ בְּהִמָּצְאוֹ, קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב. יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ, וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו, וְיָשֹׁב אֶל השם וִירַחֲמֵהוּ, וְאֶל אֱלֹקֵינוּ כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ” (ישעיהו נ”ה). התשובה היא שינוי הרצון בשורשו. אבל איך נשנה את הרצון אם הרצון נמצא בספירת הכתר הנעלמת? איך אדם יכול להשפיע על הרצון שלו? על זה שמענו את הרב שליט”א אומר שהאדם צריך לרצות את הרצון. אנחנו צריכים לעשות השתדלות וממש במסירות נפש לרצות את הרצון הטוב, הרצון להיטיב ולהשפיע. צריכים למאוס ברצון לקבל עד בלי די. כמו שכתוב, “אֹהֲבֵי השם, שִׂנְאוּ רָע” (תהילים צ”ז), לאהוב את ההשפעה וממש לשנוא את הר”ע, רצון עצמי. אז יתקיים בנו גם החלק השני של הפסוק, “שֹׁמֵר נַפְשׁוֹת חֲסִידָיו, מִיַּד רְשָׁעִים יַצִּילֵם” (שם). אם נהיה מאוהבי החסד, הקב”ה יציל אותנו מהרשעים, מהרצונות האגואיסטים של עצמנו ומהמציאות החיצונית הקלוקלת שנוצרת מהם. עשרת ימי תשובה זה הזמן המסוגל לכך ביותר, עת רצון.

כל אחד יכול

הרבי מקוברין אומר על הפסוק, “שׁוּבָה, יִשְׂרָאֵל עַד השם אֱלֹקֶיךָ” (הושע י”ד), שובה ישראל עד שתרגיש בלבבך כי ה’ הוא אלקיך. דהיינו, עד שתתעורר בך נקודת ההשפעה ותזכה לדבקות בשורשך העליון. זוהי משימה רוחנית גדולה ויכול להיות שאנו שומעים בתוכנו את הקול שאומר לנו שאולי לא נצליח במלאכה. כנגד קול זה  צריך לזכור ולהאמין בהבטחה,“מְקַבֵּץ נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל” (ישעיהו נ”ו), “לְבִלְתִּי יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח” (שמואל ב’, י”ד). אין מי שנמצא רחוק מדי, אין מי שלא יכול לעשות תשובה על מעשיו, לשנות דרכו ולשנות את רצונו. כתוב במסכת חגיגה, “יצאה בת קול ואמרה שובו בנים שובבים חוץ מאחר” (חגיגה). “אחר” זהו אלישע בן אבויה שכפר בהכל. נשאלת השאלה, אולי בכל זאת יש מישהו כמו ‘אחר’ שהתנהג בצורה כל כך גרועה שאין ממנה דרך חזרה. על זה תירץ הרב שליט”א ואמר של’אחר’ לא מאפשרים לעשות תשובה, אבל לאלישע בן אבויה כן. אם תאמין בנקודה הטובה שלך, במי שהיית לפני שהרחקת לכת, בעצם הנקודה היהודית שבך, ניצוץ אלוק ממעל ממש, אז תוכל לשוב מכל מקום שתהיה, ובמיוחד בעשרת ימי תשובה, בהם השמיים פתוחים וישנה סיעתא דשמיא מיוחדת לשבים. בימים האלה כל אחד יכול.

ימים מתקנים

אמנם עשרת ימי תשובה הם כנגד עשר הספירות כפי שציינו בתחילת המאמר, אבל אם נוציא את היומיים של ראש השנה ואת יום הכיפורים, נשארו לנו רק שבעה ימים. אלה הם שבעה ימים מיוחדים שבורא עולם ברחמיו האינסופיים נתן לנו בהם סגולה מיוחדת. כפי שכותב רבי חיים ויטאל בשם האריז”ל, ששבעת הימים שבין יום ראש השנה ליום הכפורים הם כנגד שבעת ימות השבוע, ובכל יום ויום צריך לכוון לתקן את כל מה שחטא באותה שנה כנגד אותו היום. למשל ביום שלישי שיוצא בעשרת ימי תשובה, יכווין לתקן כל מה שחטא בשנה החולפת בימי שלישי, וכן על זה הדרך. “ותשובה, ותפילה, וצדקה מעבירין את רע הגזרה” (תפילת ראש השנה). הרמב”ם פוסק לנו את העצה הטובה ביותר, “נהגו כל בית ישראל להרבות בצדקה ובמעשים טובים ולעסוק במצוות מראש השנה ועד יום הכפורים יותר מכל השנה” (רמב”ם הלכות תשובה), לתקן את הרע שלנו ע”י שנעסוק בטוב, וע”י כך נינצל מהרע ונידבק בטוב.

אהבתם? שתפו

מוקדש לרפואת רועי בן נילי, פנחס בן מרים רבקה, ים בת לי, שושנה סוזן בת זוהרה דבורה, קרן נעמי בת עפרה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, ליאת דבורה בת אסתר בתוך שאר חולי עמו ישראל

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.