פתרון חלומות ריתק את האנושות מאז ומעולם. ספר בראשית נקרא גם ספר החלומות. מסופרים בו חלומות יעקב וחלומות יוסף, ולהבדיל, חלומות שר המשקים ושר האופים וחלומות פרעה. ככלל, זמן השינה נחשב לזמן ירידה והסתלקות המוחין. בפשטות, תודעת האדם מצטמצמת לנקודה קטנה והאדם, כביכול, כמעט ולא נמצא שם כלל. אולם, דווקא בזמן הזה מופיעים החלומות שהם בבחינת נבואה קטנה. כפי שאומרת הגמרא “חלום אחד מששים לנבואה”. דווקא בתוך החושך והשכחה של השינה מתגלה אור של תודעה מיוחדת. לכן חשוב להתבונן מה הוא טבעם של חלומות בכלל ולהבין איך כדאי להתייחס אליהם על פי חכמת הסוד.
ספר הזוהר אומר, “כל החלומות שבעולם הולכים אחר פתרון הפה”, ויש כאן עניין עמוק שכדאי לשים לב אליו. בסיפור הפרשה פרעה חולם שני חלומות מאוד גרפיים. האחד על פרות טובות ופרות רעות שבולעות אותן והשני על שיבולים טובות ושיבולים ריקניות שבולעות אותן. פרעה מגייס את טובי המוחות של מצרים כדי למצוא פתרון לחלומותיו. בשלב זה שר המשקים פותח את פיו ומספר על מה שקרה לו ולשר האופים עם יוסף בבית האסורים. שניהם חלמו חלומות ושניהם נזקקו ליוסף. או כפי שמעיד שר המשקים בפני פרעה, “ושם אתנו נער עברי, עבד לשר הטבחים, ונספר לו ויפתור לנו את חלומותינו, איש כחלומו פתר“. ומוסיף שר המשקים לומר, “ויהי כאשר פתר לנו כן היה”. כלומר, פתרונותיו התקיימו במדויק. אלא שהזוהר מדייק את הדברים, “כאשר פתר לנו כן היה. הרי שמתקיים לפי הפתרון”. החלום מתקיים לפי הפתרון.
הזוהר מסביר מהו הטעם שהפתרון קובע את תוצאות החלום, “משום שיש בו, בחלום, שקר ואמת. לכן, המלה של הפתרון שולטת על הכל, שמכרעת אותו, אם לפי אמתיותו או לפי השקר שבו, ולפיכך צריך החלום לפתרון טוב”. ומוסיף הזוהר אזהרה, “מכאן שאין לאדם לומר חלומו (אלא) רק לאדם שאוהב אותו, ואם לא אוהב אותו, הוא גורם לו רעה, שאם החלום מתהפך לדבר אחר, הוא שגרם להסתלק הוראת החלום האמיתית על ידי פתרונו”. מכאן עולה חשיבות הזהירות את מי האדם משתף בחלומותיו, למי אנחנו מספרים מה חלמנו. לפי דברי הזוהר רצוי שהשומעים יהיו מאוהבינו בלבד על מנת שיפתרו לנו אותם לטובה. כמו גם, כשאנו מהרהרים אחר החלומות שלנו, ראוי שניתן להם פתרון טוב שילכו אחריו. לכן גם תיקנו חכמים שכאשר אדם בוחר לספר את חלומו מוטב שיאמר הוא ויאמר האדם שמקשיב לו, “חלום טוב חלום שלום”. בכך מלכתחילה יטו שניהם את החלום אל פתרונו הטוב.
דבר נוסף הוא מה שאומר דוד המלך בתהילים, “שיר המעלות בשוב השם את שיבת ציון היינו כחולמים“. לעתיד לבא, בעת הגאולה יתברר למפרע שהיינו כחולמים. כמו שבחלום האדם יכול לעבור זמנים ומאורעות שונים בפרק זמן קצר של שינה, כך עבור הנשמה כל המציאות הארוכה והמורכבת של חיינו היא ממש כמו חלום. מכאן ניתן להבין עד כמה חשוב “לפתור” את מציאות חיינו לטובה. ההשקפה שלנו על המציאות העכשווית היא שבונה את המציאות הבאה. חלום המציאות גם הוא הולך אחר פתרונו. כמו שאמרו חכמים על הפסוק, “היטב אטיב עמך”. הקב”ה אומר לאדם, אם אתה תאמר על המציאות שנתתי לך “היטב”, אז “איטיב” עמך.
מוקדש לשמירה והצלחה של כל החיילים שלנו ושובם בשלום
מוקדש לעילוי נשמת אורי אלכסנדר בן גבריאל ז”ל ת.נ.צ.ב.ה
מוקדש לרפואת דין משה בן עליזה, יצחק צחי בן ג’מילה, רועי בן נילי, ים בת לי, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל
השאירו תגובה
עליך להיות מחובר על מנת להשאיר תגובה.