* משוכתב בקצרה מתוך הספר “קול הפנימיות”

השפע האלוקי הוא כמו מים. טבעו לזרום ולהתפשט לכל מקום. כוח של חסד. אלא כמו שלפעמים זרימת המים נעצרת כך גם בזרימת השפע. ממש כפי שהמים קופאים והופכים לקרח, משנים מצב צבירה ותנועתם נפסקת, במקום להתפשט הם מתכווצים. במקום שהשפע יגיע אל האדם המשתוקק אליו, השפע פשוט מסתלק, קופא במרומים ולא מתיישב בכלים המחכים לו. חכמת הקבלה מגלה לנו בשפה פשוטה מהו הגורם לקיפאון הזה, מה מונע את זרימת השפע בחיינו.

העולם מיוסד על מבנה המשכת שפע בדרך של ג’ קוים – ימין, שמאל ואמצע – חסד, גבורה ורחמים. השמאל הוא הרצון לקבל והשימוש בו לבדו נקרא ‘המשכת אורות ממעלה למטה’. הזוהר מלמד שהשמאל חייב להיכלל בימין, בחסד, בנתינה – רצון להשפיע. השילוב הנכון בין השמאל והימין מוליד את הקו האמצעי – הנהגת הרחמים, האמת והשלום. מי שמגביר את השליטה של השמאל על הימין, מגביר את התנועה של הרצון לקבל לעצמו, מושך תענוג בצורה אגואיסטית, ללא השפעה לזולת – האורות שהוא מושך פשוט יסתלקו מהכלים שלו. אלה הם חוקי הבריאה.

בפרשה מסופר על קֹרח. הוא היה משבט לוי, שהוא מטבעו הרוחני בקו שמאל. הוא עורר את הרצון הגדול לקבל לעצמו והוציא את כל המערכת הרוחנית מאיזון. בכך הוא גרם ל”קצר רוחני” שהתוצאה שלו הייתה הרת אסון. קורח היה האיש הכי עשיר בעם ישראל. הייתה לו גם חכמה וגם מעמד וכבוד. אבל כל זה לא הספיק לו. הוא רצה גם לשמש בתפקיד אהרון ככהן גדול. הוא קינא באהרון ומשה. הוא עורר מחלוקת וחמד את מה שלא שלו. רצון למשוך אור בצורה כזאת הוא הגורם לקיפאון והסתלקות השפע. ברמז השם ‘קֹרח’ יכול להיקרא כמו המילה ‘קֶרַח’ להורות על התוצאה של השימוש המופרז שלו בקו שמאל. הוא הקפיא את זרימת השפע אליו ואל כל אשר לו. הוא איבד אפילו את מה שהיה שלו מלכתחילה. הארץ פתחה את פיה ובלעה אותו, את כל רכושו ואת כל עדתו. הארץ נקראת ‘ארץ’ כי בסיפור בראשית נאמר עליה שהיא רצתה לעשות את רצון הבורא. במקרה של קֹרח, התנהגות הארץ הייתה רק השתקפות של הרצון לקבל ההרסני שלו. הוא יצר חור שחור וכל אנרגיית החיים הסתלקה ממנו ומכל סביבתו.

פעמים רבות האדם רודף אחרי דברים לא שלו, משתוקק להתחבר לשפע מיותר, מפעיל את מערכת הכלים האגואיסטית שלו ורואה רק את עצמו. במקרים כאלה הוא גורם למקור השפע שלו להיכנס למצב קיפאון. חוקי הבריאה אומרים שאי אפשר לקבל אור בכלים אגואיסטים. לכן גם אם הצליח להשיג משהו, אין באותו דבר את הברכה והטעם שאותו באמת חיפש. כל התיקון הוא להתבונן מה באמת אני רוצה/צריך לקבל ומה הכל אני יכול לתת/להשפיע. כל תיקון האדם הוא להפוך את הכלים האגואיסטים הטבעיים לכלים מיטיבים ומשפיעים. יש שפע אינסופי והגישה אליו היא רק על ידי פיתוח תודעה של נתינה והרגש הזולת.

אהבתם? שתפו

מוקדש לרפואת בנימין בן קרן נעמי, יצחק בן בקי, יוסף חיים בן דינה, יצחק בן דינה, תינה חיה בת רוזט, גאלה גלינה בת אירה, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במרכז מודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד. דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.