הבריאה כולה בנויה ממערכת יחסים של כוחות מנוגדים. לכל דבר יש כוח המתנגד לו. לחושך יש את האור, לטוב את הרע, ליופי את הכיעור, לחום את הקור ולחכמה יש את הבורות. ככה זה בכל עניין בעולם. ובאופן טבעי שני הכוחות שוחקים זה את זה במלחמה מתמדת. כל כוח הצמיחה בבריאה תלוי בחיכוך הזה בין הניגודים. חכמת הקבלה מלמדת שמידת הצמיחה של כל דבר תלויה באם ועד איזו דרגה מתגלה הכוח האמצעי שיכול לחבר בין הניגודים. הכוח שיכול לתת לכל צד את הנוסחה איך לפעול בצורה הנכונה בלי לשחוק את הצד השני. הכוח הזה נקרא ה’קו האמצעי’. למשל יסוד המים לעולם ירצה לכבות את יסוד האש ולהפך. סיר בישול יכול לשמש ככוח אמצעי. האש מתחת לסיר והמים בתוכו. עולם חדש מתגלה.

בתחילת הפרשה יושב אברהם אבינו בפתח האוהל. זהו היום השלישי לברית המילה שלו. “וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים עליו”. למרות מצבו הרגיש אברהם איש החסד משתוקק לקיים מצוות הכנסת אורחים. “וירא, וירץ לקראתם מפתח האהל, וישתחו ארצה“. המפרשים מגלים שהיו אלה שלושה מלאכים שבאו אל אברהם בדמות אנשים. אבל הזוהר הקדוש אומר, “וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים עליו. ושואל, מי הם שלשה אנשים האלו. ואומר, שהם אברהם יצחק ויעקב”. ותמוה הדבר. הרי אחד המלאכים בא לבשר על הולדת יצחק שטרם נולד וכמובן יעקב עדין לא נולד. אלא אין הדבר כפשוטו. אברהם רואה במחזה את הדרך אותה הוא ובנו ובן בנו עתידים להביא לעולם. וזה שאומר הזוהר בהמשך העניין “שהם אברהם יצחק ויעקב, דהיינו חסד גבורה תפארת דזעיר אנפין, הנקראים אברהם יצחק ויעקב“. וצריך להבין.

כל הבריאה מתנהלת על פי סדר של עשר ספירות. בראש שבע הספירות התחתונות ישנן שלוש ספירות מרכזיות – חסד, גבורה ותפארת. כל אחד משלושת האבות נהיה מרכבה לספירה מסוימת – אברהם לחסד, יצחק לגבורה ויעקב לתפארת. זה נקרא מבנה של ג’ קוין. האבות גילו בעולם את הדרך הממוצעת בין חסד וגבורה, הדרך של ספירת התפארת. זה מה שהנביא ישעיהו אומר, “ישראל אשר בך אתפאר”. התורה כולה היא מדריך למציאת הקו המאזן, קו האמצע. מדריך לגילוי הגורם שעושה שלום ומחבר בין ניגודים, בפנימיות האדם ובכל דבר ודבר בעולם.

חכמים אמרו, “אין דור שאין בו כאברהם, יצחק ויעקב”, וחכמת הקבלה מלמדת שאין לך אדם שאין בו את הכוחות של אברהם, יצחק ויעקב. כלומר, את הספירות חסד, גבורה ותפארת. אלא בכל אדם יש את היכולת והמסוגלות להכיל את הניגודים ולמצוא את הקו האמצעי העושה שלום ביניהם.

אהבתם? שתפו

מוקדש לשמירה על כלל עם ישראל
מוקדש לרפואת יצחק צחי בן ג’מילה, רועי בן נילי, פנחס בן מרים רבקה, ים בת לי, שושנה סוזן בת זוהרה דבורה, קרן נעמי בת עפרה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.