חכמת הקבלה מכנה את העולם הזה “עולם של שקר”. עולם בו האמת נעדרת. המילה ‘עולם’ מלשון ‘העלם’. בעולם כזה אפשר בקלות להתבלבל ולחשוב שאין השגחה ושאין משגיח. מציאות במצב של הסתרה בתוך הסתרה. אבל הנה בחודש אדר יש הזדמנות לגילוי האמת בתוך עולם השקר. השם ‘אדר’ הוא צירוף האותיות א’ דר. האות א’ מייצגת את האור האלוקי. השאיפה הטבעית של האור היא לדור אתנו כאן בעולם הזה, להתגלות בתוך החושך וההעלם של המציאות. זוהי תכלית הבריאה. בפרשה שבאה תמיד בתחילת חודש אדר מקבלים בני ישראל את התוכנית כיצד לעשות משכן. מקום מיוחד העשוי מחומרים נבחרים. מקום עם מידות מדויקות להפליא. מקום בו האור האלוקי יכול להתגלות. מקום של אמת בתוך עולם השקר.

אבל המציאות היא שהמשכן נגנז והמקדש נחרב. אנחנו אחרי אלפיים שנות גלות ונראה שעובי ההסתר ועוצמת השקר רק הולכים וגדלים. אם לא נכנסים אל הפנימיות, קשה מאוד להבין מה קורה פה. קשה עד בלתי אפשרי להבין איך בכל זאת ניתן לגלות את אור האמת בתוך חשכת השקר.

הפרשה אומרת, “ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם”. הכתוב אינו אומר “בתוכו”, אלא “בתוכם”. כלומר בתוך כל אחד מהם. המדרש אומר, “המשכן שקול כנגד כל העולם וכנגד יצירת האדם שהוא עולם קטן”. הלב של כל אחד מאתנו הוא משכן נצחי לאור האלוקי. העבודה היא לברור את החומרים המרכיבים את הלב הזה ולמדוד את מידותיו של כל רכיב ורכיב. זוהי עבודת זיכוך הלב ותיקון המידות.

אי שם במדבר סיני, בתוך מחנה ישראל, בתוך המשכן המפואר, בפנים קודש הקודשים, עומד היה ארון הברית ובו הלוחות. הארון המוזהב היה מכוסה בכפורת ועליה היו ניצבים הכרובים. “והיו הכרובים פורשי כנפים למעלה, סוככים בכנפיהם על הכפורת, ופניהם איש אל אחיו, אל הכפורת יהיו פני הכרובים”. ובמקום אחר כתוב “ופניהם לבית”. דבר והיפוכו. על זה אמרו חכמים כי כאשר עושים רצון הבורא אז פניהם איש אל אחיו. וכאשר לא עושים אז פניהם אל קירות הבית, גב אל גב.

גם מציאות הכרובים היא פנימית אצל כל אדם בנצחיות. לכן חשוב להתבונן ולברר מה גורם לכרובים הפנימיים שלנו להיות פנים אל פנים ולהפך. והתשובה בעצם השאלה. כאשר יוסף הולך לחפש את אחיו הרועים בשכם הוא אומר, “את אחיי אנכי מבקש”. אני מחפש את החיבור עם האחים שלי. פנים אל פנים. זה המשמעות של פניהם איש אל אחיו. וזה עצם העניין של לעשות רצונו של הבורא. שכתוב בספר “תנא דבי אליהו”, “כך אמר להם הקב”ה לישראל, בני אהובי, כלום חסרתי דבר שאבקש מכם, ומה אני מבקש מכם אלא שתהיו אוהבים זה את זה, ותהיו מכבדים זה את זה, ותהיו יראים זה מזה”.

השקר אומר שכל אחד מאתנו הינו יחידה נפרדת. השקר אומר שאדם לאדם זאב. השקר אומר שכמה שאני אקח יותר מהזולת ומהעולם ככה יהיה לי יותר. השקר אומר שאם אני לא אדאג לעצמי מי ידאג לי. השקר גורם לי להפוך את הפנים שלי מהזולת. להפנות את הגב. אבל האמת היא שאני צריך לעשות את ליבי למשכן עבור האור האלוקי. האמת היא שקיום המצווה הכוללת של “ואהבת לרעך כמוך” היא הדרך להביא את האור אל תוך המשכן הפנימי שלי. האמת היא שהחיבור עם הזולת הוא תנאי הכרחי לגילוי האמת בעולם השקר. רק ככה אפשר לזכות שהאור האלוקי ידור בינינו, ישכון בתוכנו.

אהבתם? שתפו

מוקדש לשמירה והצלחה של כל החיילים שלנו ושובם בשלום
מוקדש לרפואת משה בן עליזה, ים בת לי, רויטל בת חביבה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל
מוקדש לעילוי נשמת אורי אלכסנדר בן גבריאל ז”ל ת.נ.צ.ב.ה

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.