בפרשה אברהם ושרה מתבשרים על הולדת הבן. אברהם צוחק משמחה. שרה צוחקת ממש. היא מסתכלת בגופה אשר בלה וכביכול מתקשה להאמין שממנה יצא בן לאברהם. בתגובה לצחוקה של שרה אומר הקב”ה לאברהם, “הֲיִפָּלֵא מהשם דבר”. רש”י מפרש, “וכי שום דבר מופלא ומופרד ומכוסה ממני מלעשות כרצוני”. גם אם באופן טבעי נראה שמשהו הוא בלתי אפשרי. אצלי הכל אפשרי.

התורה מספרת “ואברהם ושרה זקנים באים בימים”, ועוד כתוב, “ולשרה חדל להיות אורח כנשים”. מעבר לזה, שרה אמנו הייתה עקרה וישנו מדרש שאומר שאפילו רחם לא היה לה. ויותר מזה, כל האימהות של עם ישראל היו עקרות. זוהי התשתית הרוחנית שהניח הבורא עבור עם ישראל לכל הדורות. אלה השורשים של המציאות הגשמית והרוחנית של האומה הישראלית.

במשך ארבעת אלפים שנה ומהלך הדורות שחלפו מאז אברהם ושרה, האבא והאימא של כולנו, פועמת ברוח האומה אותה ודאות של “הֲיִפָּלֵא מהשם דבר?!”. אולי זה גם המקור לתחושה הכל כך ייחודית לעם שלנו, הרוח של “יהיה בסדר” המפעמת בכולנו. סוג של ודאות פנימית שגם במצב הכי תקוע, “אין שום יאוש בעולם כלל”, הכל יכול להשתנות! כי הרי, “הֲיִפָּלֵא מהשם דבר?!”. הבורא הוא כל יכול. אינסופי.

הוא חוקק סדר טבעי בעולם וחפץ שהדברים יתנהלו בדרך מסוימת. רצונו היה שהאימהות הקדושות יהיו עקרות. כך הוא נתן להן ולאבות את מתנת התפילה, האמצעי לשנות את הטבעים השונים. הוא בחר בנו כשותפים שלו בבריאה. עיקר חלקנו בעבודת השיתוף בין שמיים וארץ, בין בורא לנברא, היא עבודת התפילה. העבודה שאיתה ניתן לחולל נפלאות. ‘תפילה’ אותיות ‘פתילה’. ממש כפי שהשלהבת נאחזת בפתילת הנר כך השפע יכול להתלבש בצירופי אותיות התפילה. האותיות הן הכלים בהם מתאפשר לאור הבורא להתגלות בחיינו.

הבורא אמנם כל יכול וביכולתו לשנות את המציאות כרצונו בכל עת שיחפץ. אבל, הוא גם נתן לנו את הכוח לשנות מציאות על ידי תפילה, היכולת לחדש את הכלים שלנו לקבלת השפע, לחדש את המציאות. כאשר אנחנו פונים אליו בתפילה, כמו שעשו אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב, רחל ולאה, אז המציאות יכולה להשתנות. עם ישראל נוסד מהמקום של, “ואברהם ושרה זקנים באים בימים”, כדי לגלות את המציאות הרוחנית השורשית של “הֲיִפָּלֵא מהשם דבר?!”. עם ישראל נולד מעל הטבע ויכול לחיות מעל הטבע.

אהבתם? שתפו

מוקדש לשמירה על כלל עם ישראל
מוקדש לרפואת אורי אלכסנדר בן דפנה, יצחק צחי בן ג’מילה, רועי בן נילי, פנחס בן מרים רבקה, ים בת לי, שושנה סוזן בת זוהרה דבורה, קרן נעמי בת עפרה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.