* משוכתב בקצרה מתוך הספר “קול הפנימיות”

התודעה של האדם נחלקת בין תודעת הרוח לתודעת החומר. האדם מורכב מנשמה וגוף כך שתמיד מתקיים בו קונפליקט ההזדהות. הנשמה באה לעולם של חומר ומקבלת גוף. המאבק התודעתי מתנהל במגרש משחקים לא פשוט. העולם הגשמי מושך את הנשמה חזק אחריו. מאיים לבלוע הכל.

לכן הפרשה מזהירה, “הישמר לך פן תשכח את השם אלקיך…”. בהיותך בעולם החומר תזהר שלא תשכח את שורשך הרוחני האלוקי, שלא תשכח את מציאות הנשמה. והפסוקים ממשיכים, “פן תאכל ושבעת, ובתים טובים תבנה, וישבת. ובקרך וצאנך ירביון, וכסף וזהב ירבה לך, וכל אשר לך ירבה. ורם לבבך, ושכחת את השם אלקיך”. האכילה, השביעה, קניין הבתים, הרכוש הרב, הכסף והזהב, כל החומר הגשמי – עלול להשכיח ממך את החלק האלוקי שנמצא בקרבך.

והשכחה עלולה להביא את האדם למצב של בלבול תודעתי, “ואמרת בלבבך כחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה“. הוא מועד להתבלבל ולחשוב שהוא בעצמו ובכוחו עשה את כל אשר לו. מה שבתרבות האמריקאית קוראים self-made-man. “אני עשיתי את עצמי”. בזכותי, בזכות השכל, הכישרון, היופי, הקשרים והמאמץ שלי השגתי את כל אשר לי. לכן ירמיהו הנביא מתרה בנו, “אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל הגבור בגבורתו אל יתהלל עשיר בעשרו“. אלא שהפרשה מלמדת מה הגישה הנכונה, “וזכרת את השם אלקיך כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל למען הקים את בריתו אשר נשבע לאבותיך כיום הזה”.

אונקלוס מפרש את המילים “הוא הנותן לך כוח לעשות חיל” לארמית, “הוא יהיב לך עיצא, למקני נכסין”. אפילו העצה איזה נכסים לקנות ניתנת לך מהשם. וכך גם כל הפרטים שבחיים שלנו, הגדולים והקטנים. לכן גם הפרשה אומרת, “כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי על כל מוצא פי השם יחיה האדם”. אל תתבלבל לחשוב שהגשמיות נותנת לך כוחות. כל כוח החיים בא מהרוחניות, מכוח הנשמה, מכוח הבורא. אין עוד מלבדו. יש רק כוח אחד.

אהבתם? שתפו

מוקדש לרפואת רועי בן נילי, פנחס בן מרים רבקה, ים בת לי, שושנה סוזן בת זוהרה דבורה, קרן נעמי בת עפרה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, ליאת דבורה בת אסתר בתוך שאר חולי עמו ישראל
מוקדש לעילוי נשמת לאה בת חיים ז”ל, עפרה בת עמנואל ז”ל ת.נ.צ.ב.ה

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.