הסוף של הסוף

מבט פנימי קצר שביעי של פסח וקריעת ים סוף

חייו של האדם הם סיפור ידוע מראש. הכל מתחיל בתינוק שנולד לעולם, גדל ומתפתח לילד, נער ואיש, חי את חייו ובסופו של דבר נפטר מהעולם. המילה ‘תינוק’ בסיכול אותיות מגלה את המילה ‘ניתוק’. יציאת הנשמה לעולם וכניסתה לתוך גוף נחשבת למהלך של ניתוק מהאור האלוקי. אולם ‘תינוק’ אלה גם אותיות המילה ‘תיקון’. זהו מסע תיקון שכל נשמה צריכה לעבור בעולם הזה. התכלית של כל זה היא להתחבר חזרה אל האור האלוקי. העובדה הוודאית היחידה היא שיש לסיפור הזה התחלה וסוף. למעשה, לכל דבר, לכל חי, לכל זמן ולכל עניין יש סוף.

בליל הסדר התחברנו לאור של יציאת מצרים. עכשיו אנחנו לפני החג השני של פסח. שביעי של פסח. זהו הלילה השביעי ליציאת בני ישראל. לקראת סיומו של הלילה התרחש הנס הגדול של קריעת ים סוף. השם ‘יַם סוּף’ מרמז על המילה ‘סוֹף’. בני ישראל נמצאים במדבר, עם של עבדים בורח ממצרים, “נבוכים הם במדבר”. ים סוף לפניהם, המצרים רודפים אחריהם, כלואים במצב סופני ללא מוצא. משה רבנו עומד בתפילה. הקב”ה משיב לו, “מה תצעק אלי. דבר אל בני ישראל ויסעו”. תגיד להם שיסעו אל תוך הים. נחשון קופץ אל המים. בני ישראל באים אחריו במסירות נפש. המים מגיעים עד לראשיהם ומאיימים להטביעם. ואז נבקע הים לשנים עשר גזרים. שבילים פלאיים המאפשרים לבני ישראל לצעוד “ביבשה בתוך הים”. כל שבט בשביל משלו. מים מתוקים משקים אותם מתוך חומות מי המלח שקפאו. עצי פרי צומחים מימינם ומשמאלם ומספקים מזון לכל דורש. פלאי פלאים. הסוף הוודאי הופך להיות דרך חדשה. אינסוף. נס גדול היה שם.

התודעה האנושית הרגילה, השכל שלנו, אינו מסוגל לתפוס מציאות לא סופית. חכמת הקבלה מלמדת אותנו שכל המציאות מתחילה במחשבת הבורא להיטיב לנבראיו. המחשבה הזאת נקראת ‘אור אינסוף’. כל מציאות הנבראים כלולה בה בתכלית השלמות. כל המקרים וכל העניינים יוצאים ומשתלשלים ממנה. במובן מסוים גם הנשמה שלנו נמצאת שם, ומשם היא משתלשלת דרך כל העולמות והספירות עד לעולם הזה, תחתית עולם העשייה, ספירת המלכות של המלכות. זהו העולם הגשמי שהוא באמת נקודת הסיום והסוף לכל ההשתלשלות הנפלאה הזאת. זהו עולם של סופים.

אחת ההתמודדויות הגדולות של האדם היא החיים עם הטבע הסופי של המציאות המוכרת לנו. בקריעת ים סוף למדו הנשמות שלנו את השיעור הגדול של האמונה. איך במסירות נפש ואמונה שלמה ניתן להפוך את הסוף לאינסוף.

בכל שנה בליל שביעי של פסח אנחנו מגיעים לאותה נקודה במעגל הזמן בה התרחש הנס העצום של קריעת ים סוף. הנקודה בה מאיר האור שיכול לבטל את הסופים מחיינו. זהו האור שמסוגל למוסס את כל הגבולות והמגבלות שאנחנו מכירים. זוהי הזדמנות פז להתחבר לכוח הזה בשביל כל השנה. להכיר את האמונה מעל הדעת. גם אם אני ניצב בחיים שלי במקום או עניין שנראה ללא מוצא, ואפילו שהדעת שלי מכירה בזה שאין כאן פתרון, בכוח האמונה שמעל הדעת יכול להתרחש נס שישנה את המציאות הסופית לאינסופית.

פסח הוא חג האמונה. בליל שביעי של פסח מתמקדים באמונה שמעל הדעת, קוראים את שירת הים ויש העורכים תיקונים ארוכים, קוראים תהילים או לומדים את הזוהר של פרשת ‘בשלח’. העיקר זה ההתבוננות והחיבור לכוח הניסים הגדולים והאמונה שהכל הכל אפשרי. בורא עולם עשה, עושה ויעשה את כל המעשים. הוא טוב ומיטיב ובקרוב יגאל את כולנו ונזכה לשיר את השירה העשירית והאחרונה, שירת הגאולה.

מועדים לשמחה

* ערוך בקצרה מתוך הספר “קול הפנימיות” פרשת בשלח

אהבתם? שתפו

מוקדש לרפואת יוסף חיים בן דינה, תינה חיה בת רוזט, גאלה גלינה בת אירה, רות בת זוהרה, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.