חודש שבט לפי הקבלה *קצר ותמציתי

הכוחות הרוחניים הפועלים בחודש שבט וכיצד להיעזר בהם לצמיחה רוחנית

הכנה תמציתית לחיים ורכישת כלים מעשיים. ידע חשוב ממקורות שונים בספרים הקדושים

המלה חודש משמעותה התחדשות! בכל חודש יש הארה והשפעה רוחנית המושפעת מלמעלה ומיוחדת לו. קדושת הזמן הזו משמשת ככלי להתפתחות רוחנית. כל חודש מהוה “פוטנציאל” להתחדשות של האדם בתחומים מיוחדים בחייו, להיבנות ולהתקדם בהם.

מושג הזמן

מוסבר (הרב צבי הירש ברוידא זצ”ל) כי לא הזמן עובר על האדם, כפי שנהוג לחשוב, אלא האדם הוא זה שנוסע בתוך הזמן. לדוגמא: בשבת הראשונה של בראשית, נקבעה מעין “תחנת דלק רוחנית” ששמה שבת. בכל שבוע מגיע האדם לאותה תחנה וזו ממש אותה השפעת קדושה עצמה של שבת בראשית. כך גם בכל המועדים: בכל שנה אנו מגיעים לתחנה של גאולת מצריים ובזמן זה יכול האדם להשיג השפעה של חירות-אישית וכללית. האדם יכול לקבל שפע רוחני ולהתעלות בעזרתו. כך גם בראשי חודשים. לכן חשוב להכיר את התוכן הרוחני והכוחות הסגוליים של כל חודש.

צרוף שם השם

ישנם שנים עשר צרופים שונים של שם הבורא י-ה-ו-ה. כל חודש עברי מקושר לצרוף שונה (סדר אותיות שונה). הצרוף מבטא את גילוי השפע של הכוחות הרוחניים והנפשיים הבאים לידי ביטוי בחודש. שם השם המיוחד לכל חודש לקוח מתוך פסוק מסוים. שם השם הקשור לשבט הוא ר”ת של פסוק מויקרא: “המר ימירנו והיה הוא”. מהפסוק אנו למדים על כך שאדם יכול בחודש זה לעשות שינוי, מלשון המרה, ולהגיע ולהיות “הוא”, ז”א לגלות ולהוציא לפועל את הייעוד האישי שלו!

כח בנפש

הכח הפועל בחדש שבט הוא כח הלעיטה. כח זה קשור לעשו, שאמר ליעקב: “הלעיטני נא מן האדום אדום הזה” (בראשית כ”ה, ל’). פירוש העניין הוא שבחודש שבט יש עניין גדול בתיקון האכילה. אנו יכולים להמיר לעיטה בלעיסה. לעיטה פירושה בליעה בלא בירור וללא גבולות – רצון לקבל כמה שיותר ואגואיזם מוחלט. כח זה קיים בנו וצריך לתקנו ולהפכו לקדושה. ז”א, שנהפוך להיות מקבלים רק על מנת להשפיע.

מזל דלי

דלי מלשון דולה, מלמעלה למטה. דלי הוא כח של נתינה: הדלי קשור למקור השפע, לבאר מים חיים, אך לא עבורו הוא דולה, אלא משקה אחרים. זו המהות של ישראל. כתוב שמזלם של ישראל הוא דלי, אך חשוב להדגיש שישראל נמצאים מעל המזל ועבודתנו היא התפילה. לכן כדאי להימנע “מתחזיות אסטרולוגיות” ובייחוד בתקופתנו כשאין מי שיודע באמת בעניין זה.

ברור ניצוצות קדושה

ישנם סה”כ ש”ך ניצוצות קדושה שנפלו אל העולם הזה – מדור הקליפות. ש”ך כמניין עשר פעמים ל”ב. האדם צריך לברר (להוציא את הניצוצות משבי הקליפה) במהלך חייו, רפ”ח ניצוצות (מנין תשע פעמים לב), שכן החלק של ל”ב הניצוצות האחרונים, לב האבן, יתוקן ע”י הקב”ה בעצמו. כפי שאומר הנביא יחזקאל: “וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם, וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר” (יחזקאל ל”ו כ”ו)
רמזים: רפ”ח אותיות חרף. חורף זה זמן החשכה, זמן העבודה, להעלות הניצוצות.
בט”ו בשבט זהו זמן הפריחה. לאחר הבירור של הניצוצות נולד פרח – אותיות רפ”ח.

נקודת מפנה בשנה

ט”ו בשבט הוא חצות הלילה של השנה. עד אז החורף מתעצם ומט”ו בשבט ואילך נחלש החורף ומתחילה צמיחה מחודשת בטבע ובאדם. דוד המלך ע”ה אומר:”חֲצוֹת-לַיְלָה–אָקוּם, לְהוֹדוֹת לָךְ: עַל, מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ” (תהילים קי”ט ס”ב). רואים מכאן יסוד גדול בחיינו: נקודת האור מפציעה דווקא בשיאו של החושך.

ט”ו בשבט – חג האילן

האילן מלמד אותנו את סוד החיבור. אילן בגימטרייא אמן (91), חיבור בין שם הויה (26) [האור] לשם אדנות (65) [הכלי]. האילן מחבר יסודות שהם הפוכים בטבעם. מחבר שמים וארץ – יונק מים שטבעם לרדת והוא מעלה אותם. לוקח את אור השמש, יסוד האש שטבעה לעלות ומוריד אותה אליו.  בדרך כלל אש ומים מבטלים אחד את השני אך האילן מחברם ויוצר בכך חידוש וחיים.
באילן אנו רואים המרה ושינוי של הכוון טבעי, התגברות שמעל לטבע. במציאות הרוחנית שלנו זה התגברות על הרצון לקבל (הטבעי שבנו) והיפוכו לרצון לקבל על מנת להשפיע (האילן כולו השפעה). מסביר הרב אשלג זצ”ל שעיקר הגדילה הרוחנית היא לתקן את הרצון לקבל שלנו ולהפכו להשפעה. הפוך רצון וקבל צינור (של השפעה). חשוב להבחין שבכל מעשה ומעשה שאנו עושים תהיה לפחות נקודה אחת בה אנו פועלים לא מתוך רצון להפיק תועלת לעצמנו אלא מתוך רצון אמיתי להשפיע ולהיטיב לזולת.

שנזכה כל עם ישראל לחודש טוב ומבורך, שבו נגיע למהות הפנימית שלנו: נתינה, השפעה ואהבת ישראל

אהבתם? שתפו

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.