טבע רוחני מאוד

מבט פנימי קצר פרשת אמור I ספירת העומר

* משוכתב בקצרה מתוך הספר “קול הפנימיות” פרשת קדושים

האדם חי בתוך הטבע של העולם הזה. טבע שמסודר בשביעיות. טבע של שבעה ימים בשבוע, שבעה כוכבי לכת, שבעה צבעים בקשת, שבעה תווים בסולם המוסיקלי ועוד. האדם הוא בעל גוף גשמי, הוא חי בבתי חומר ומתנהל בעולם שכולו חומר. הטבע הוא כל כך אמיתי עד כדי כך שהאדם עלול להשתכנע שהטבע זה כל מה שיש. מה שאני תופס בחושים שלי זה מה שאני מכיר וזה מה שיש. חכמת הקבלה מדריכה אותנו איך לראות פנימה, איך לפענח את האשליה החיצונית וללמוד על הכוחות הרוחניים שמפעילים את הטבע.

אחד הנושאים הבולטים בפרשה הוא החזרה על מעגל מועדי ישראל – שבת, פסח, שבועות, ראש השנה, כיפור, סוכות. חכמים לימדו שאפילו חנוכה מוזכר כאן ברמז. וכמובן ספירת העומר שאנחנו בעיצומה. “וספרתם לכם ממחרת השבת, מיום הביאכם את עומר התנופה. שבע שבתות תמימות תהיינה. עד ממחרת השבת השביעית, תספרו חמישים יום”. הדבר הבולט ביותר במצות הספירה הוא מניין השביעיות. שבעה שבועות כפול שבעה ימים בכל שבוע, סה”כ ארבעים ותשעה ימים. ובתוספת היום החמישים שהוא הכולל והמסכם את כל הימים, שזהו חג השבועות, זמן מתן תורה.

שבעת השבועות מסודרים על סדר שבע הספירות התחתונות במבנה הכולל של עשר הספירות. השבוע הראשון כנגד ספירת חסד, שבוע שני גבורה, שבוע שלישי תפארת, וכן הלאה, נצח, הוד יסוד ומלכות. כל שבוע של ספירת העומר מתחלק כמובן לשבעה ימים אשר גם הם כנגד שבע הספירות, על אותו הסדר. לכן אנו מונים את ההתפרטות של הספירות. השבוע הראשון מתחיל ב”חסד שבחסד”, וממשיך ל”גבורה שבחסד”, “תפארת שבחסד” וכו’ עד “מלכות שבחסד”. כך אנו סופרים יום אחר יום. וכדאי שנתבונן מהי התועלת הגדולה עבור האדם שיספור את הימים בין פסח לשבועות.

חכמים הביעו תמיהה על לשון הציווי, “וספרתם לכם”. למה “לכם”?! וכדי לענות על כך חשוב להבין שמבחינה רוחנית כל העניין של יציאת מצרים היה מהלך של גילוי אור עצום מעל לדרך הטבע של הספירות. הקב”ה פסח על כל סדר המדרגות כדי להוציא את עם ישראל ממצרים. האריז”ל מגלה לנו שזו הסיבה שלמחרת הפסח האור הזה הסתלק ובני ישראל התחילו לספור מחדש את המדרגות עד למתן תורה. הם ספרו ואנחנו סופרים. המהלך הזה של התגלות האור הגדול והסתלקותו קורה רוחנית בזמן הזה בכל שנה. האור של פסח מתגלה ומסתלק מיד למחרת. בכל שנה אנחנו מונים את הימים ואת הספירות עד חג השבועות.

המצווה הארוכה הזאת מחנכת אותנו להכיר את הטבע האמיתי של העולם הזה, “וספרתם לכם”, “אתם תספרו”. אתם שחיים בתוך הטבע הגשמי של העולם הזה תספרו את הימים לפי שבע הספירות. תרגילו את עצמכם שכל מה שקשור לטבע הוא בהכרח קשור לספירות. המילה “ספירה” היא מלשון “ספיר”, לשון “הארה”. לכל יום ולכל דבר יש שורש רוחני המאיר ומחייה אותו. בספר הזוהר כתוב ששבע הספירות התחתונות נקראות ימים עליונים. ובכך מובן שכל טבע השביעיות של העולם שלנו נקבע משורשו הרוחני בספירות. הרב שיינברגר שליט”א אומר, “אם זוכים, רואים שזה לא סתם טבע מגושם אלא טבע שהוא קשור לרוחניות. הבורא אומר לנו, אתם צריכים להכיר את הקשר הפנימי שיש לכל הדברים החיצוניים. עבורכם אלה דברים חיצוניים, אבל אתם תספרו, אתם צריכים להבין את הפנימיות של הדבר איך שהעולם מתנהג בדרך של ספירות”. לכן הספירה היא “לכם”, להזכיר לכם שהגשמיות היא רק כפפה לרוחניות, שהגוף הוא מלבוש לנשמה, שהטבע הוא כפפה ליד הבורא הטוב והמיטיב.

התועלת הגדולה לאדם בתקופה הזאת מרומזת בדברי הרב שליט”א, “אם זוכים”. “זוכים” מלשון “הזדככות”. ימי הספירה הם זמן מסוגל להתבוננות בכל מידה ומידה, בכל ספירה וספירה אשר באדם. עבודת המידות מסוגלת לזכך את החומר הגס שלנו, את הגשמיות החיצונית. הזדככות זו מאפשרת לנו יותר חיבור עם שורשנו  הרוחני ובכך ניתן לגלות את הפנימיות של כל עניין ועניין בחיי האדם. ספירת העומר היא תנועה ארוכה של הזדככות ומעבר משעבוד לחירות, מחיצוניות לפנימיות.

אהבתם? שתפו

מוקדש לרפואת רועי בן נילי, יוסף חיים בן דינה, שושנה סוזן בת זוהרה דבורה, צילה בת לאה, קרן נעמי בת עפרה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו בתוך שאר חולי עמו ישראל
מוקדש לעילוי נשמת מיקי יצחק מנחם בן גדעון ונעמי ז”ל ת.נ.צ.ב.ה

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.