מדורי רכילות נעשו מזמן דבר מקובל ופופולרי בחברה שלנו. כל ערוץ מדיה שמכבד את עצמו נותן במה לחגיגה הזאת. השמצות, לעג וקלס נהפכו לחלק מתרבות הבידור. נראה שככל שהתרחקנו מהרוחניות של עצמנו כך התמלא עולמנו בהבל הזה. מאז ומתמיד אנשים אהבו לדבר אחד על השני. כולם אוהבים לעדכן את כולם בכל חדשה מזדמנת, בין אם היא אמיתית או לא. העיקר לפטפט. זה לא חדש. אלא שבדור שלנו נראה כאילו התופעה האנושית הזאת שוברת שיאים חדשים.

הפרשה הקודמת עסקה בענייני טומאת המצורע ופרשה זו מספרת על טהרתו של המצורע. הזוהר אומר שהמילה מצורע’ היא למעשה חיבור של המילים ‘מוציא שם רע’. רמז על הקשר של מחלת הצרעת לדיבור לשון הרע. בארמית מחלת הצרעת נקראת ‘סגירו’. חכמי הסוד אמרו שדיבור לא טוב גורם לסגירת האורות ולהפסקת זרימת השפע אל האדם. מבחינה רוחנית אדם כזה נחשב למנודה. אלא שבמציאות ההסתר של העולם הזה בדרך כלל לא רואים את הקשר הישיר בין הסיבה לתוצאה.

החברה האנושית סובלת ממגפה של טרור מילולי. הגמרא אומרת על חטאי בני האדם, “רוב בגזל ומיעוט בעריות והכל בלשון הרע”. כולם נופלים בלשון הרע. ודווקא עכשיו כשההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת תקשורת עוצמתית ומהירה אנחנו חייבים להתעלות מעל הטבע האנושי הזה ולחשוב טוב טוב על מה שיוצא לנו מהפה. שלמה המלך נתן עצה, “שומר פיו ולשונו, שומר מצרות נפשו”. חכמים אמרו, אל תקרא ‘צרות’ אלא ‘צרעת’. תזכור מה אתה מביא על עצמך.

בפרשת ‘קדושים’ התורה מצווה על האדם, “לא תלך רכיל בעמך”. המילה ‘רכיל’ באה מלשון ‘רוכל’. ממש כפי שהרוכל עובר ממקום למקום למכור את סחורתו, כך הולכים הרכלנים. כפי שמסביר רש”י, שכל אותם שמעוררים דינים ומספרים לשון הרע הולכים בבתי חבריהם לרגל מה יראו רע או ישמעו רע על מנת לספר בשוק. הם קונים ומוכרים את הסחורה המזיקה ביותר.

חכמים אמרו שרכילות ולשון הרע פוגעים לא רק במי שמדבר ובמי שמדובר עליו, אלא אפילו בשומע אותם. ואם בכל זאת נקלעת למבול של מילים שלא במקומן אז עצה טובה היא לומר, “אני לא מאמין למשמע אוזני” ולדחות את הדברים כלאחר יד. חשוב שהאיש הישראלי יהיה סוחר ממולח. הוא צריך לדעת איזו סחורה לקנות ואיזו לדחות. הנשמה ירדה לעולם הזה כדי לקנות מצוות ומעשים טובים ולא בכדי לסחור בשטויות והבלים. ביחד יש לנו את האפשרות ליצור סביבת חיים נקיה יותר.

אהבתם? שתפו

מוקדש לשמירה והצלחה של כל החיילים שלנו ושובם בשלום הביתה
מוקדש לרפואת משה בן עליזה, ים בת לי, רויטל בת חביבה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל
מוקדש לעילוי נשמת אורי אלכסנדר בן גבריאל ז”ל ת.נ.צ.ב.ה

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.