סדר וחוק הם דברים חיוניים לשמירה על החברה האנושית. לכן התורה באה ומצווה לכל אחד מאתנו בלשון יחיד, “שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך”, ומדברת על החובה שבמנוי צודק של שופטים ושוטרים לתפקידם. אבל אם חושבים על זה הרי לאדם הקטן אין בדיוק קשר למינויים הללו, ובכל זאת התורה אומרת, “תתן לך”, כלומר, אצל כל אחד שייך קיום המצוה הזאת. הנקודה היא שיש פרד”ס לתורה – פשט, רמז, דרש, סוד, וככה גם לכל מצוה, ובכלל לכל דבר במציאות יש פרד”ס, יש פנימיות וחיצוניות.

בפשט, “תתן לך בכל שעריך”, אמנם מדבר על השמת שופטים ושוטרים בשער העיר. שם היה מקום המשפט. אולם בפנימיות, חכמי הקבלה מגלים לנו כי השערים של האדם אלה הפתחים דרכם הוא בא במגע עם עולם החושים – העיניים, האוזניים, האף והפה. בדיוק בכל אחד מהפתחים האלו חשוב להעמיד שופט ושוטר. כוח השופט תפקידו להכריע מה נכנס ומה יוצא, מה טוב ומה לא טוב, וכוח השוטר תפקידו להוציא לפועל את ההכרעה. בתוך גוף האדם שוכנת הנשמה הטהורה, ניצוץ אלוקי של אור אינסוף, והאדם הרוחני חייב לשמור עליה מפני נזקי העולם הזה.

התורה מלמדת שעיקר הבעיה היא בתחום מינוי השופטים והשוטרים, החיצוניים והפנימיים. מהות האדם היא הרצון שלו. מטבעו הוא עשוי מהחומר הרוחני של הרצון לקבל לעצמו. לכן, הפרשה מזהירה את כולנו, “לא תטה משפט, לא תכיר פנים, ולא תקח שוחד, כי השוחד יעוור עיני חכמים, ויסלף דברי צדיקים”. הרצון לקבל הוא הכוח המשחד הגדול שיושב אצל כל אחד מאתנו בפנים. כדי לשמור על השערים שלנו אנחנו צריכים להתעלות מעל הכוח המשחד הזה. המינויים שלנו צריכים לבא מצד הרצון להשפיע נחת רוח ולא מצד הרצון לקבל לעצמו. העצה הטובה היא לעצור לרגע ולנסות כמה שיותר להתנתק מכל נגיעה אישית שיש לנו עם העניינים השונים בחיינו. ככל שנצליח להתנתק יותר מהרצון לקבל לעצמו כך נוכל למנות שופטים ושוטרים יותר הגונים. כאלה שבאמת ישמרו על הפתחים שלנו, ויאפשרו לנשמה להמשיך ולהאיר.

הפרשה באה בכל שנה בתחילת חודש אלול. אלול הוא השער לשנה הבאה. המילה שנה מלשון שונה. אנחנו רוצים שתהיה שנה שונה, חדשה, טובה יותר. לכן, גם כאן, חשוב שנמנה שופטים ושוטרים הגונים שישמרו על הדרך שלנו אל המציאות החדשה של השנה הבאה.

אהבתם? שתפו

מוקדש לרפואת רועי בן נילי, פנחס בן מרים רבקה, ים בת לי, שושנה סוזן בת זוהרה דבורה, קרן נעמי בת עפרה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, ליאת דבורה בת אסתר בתוך שאר חולי עמו ישראל
מוקדש לעילוי נשמת לאה בת חיים ז”ל, עפרה בת עמנואל ז”ל ת.נ.צ.ב.ה

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.