* משוכתב בקצרה מתוך הספר “קול הפנימיות”

בראש השנה נתייצב כולנו למעמד הנשגב שיקבע את הגורל של השנה הבאה. כל התקציב השנתי ייגזר מחדש כמו בכל ראש שנה – חיים, תולדות ופרנסה. אלה יומיים כל כך חשובים שכדאי היה שנעצור עכשיו הכול ונכין את עצמנו כראוי. חודש אלול נועד כדי להנפיק את “הדרכון הנכון” לראש השנה. כמובן שחשוב לשים בו את החותמות של כל המעשים הטובים שזכינו להם במהלך השנה החולפת. אבל יותר מזה חשוב שתופיע בו החותמת של “נקודת הרצון העתידי שלנו”.

ראש השנה הוא יום בריאת האדם הראשון והמציאות הרוחנית הזאת מתרחשת בכל שנה מחדש. כיוון שכל הנשמות שלנו היו כלולות בנשמת אדם ראשון אז זהו יום ההתחדשות של כולנו. חכמת הקבלה מלמדת שעיקר החומר של האדם הוא הרצון שלו. בראש השנה אפשר לזכות לרצון חדש. יש לנו רצון טבעי לקבל לעצמנו והוא נקרא “אגואיזם”. ויש בנו רצון להשפיע טוב לזולתנו הנקרא “אלטרואיזם”. רצון לקבל מצד הגוף ורצון להשפיע מצד הנשמה. התיקון השלם יהיה כשנגיע אל הרצון לקבל על מנת להשפיע. כלומר, כל מה שנקבל מהעולם הזה יהיה רק בעל מנת שנוכל להיטיב לזולת ולהשפיע נחת רוח לבוראנו.

הפרשה פותחת במצוות ביכורים ואומרת, “והיה כי תבוא אל הארץ הטובה אשר השם אלוקיך נותן לך… ולקחת מראשית כל פרי האדמה… ושמת בטנא”. המילה ‘ארץ’ היא מלשון ‘רצון’. בראש השנה נקבעת נקודת הרצון שלנו לשנה שלמה. כל מה שעבר עלינו השנה הוא תולדה מהרצון שהיה לנו בראש השנה שעבר. עכשיו הזמן להתבונן ולכוון את הרצון למעגל חיים חדש. “והיה כי תבוא אל הארץ”. בפנימיות הדברים מדובר על “הארץ העליונה”. המקום אליו תבוא הנשמה בסיום הגלגול שלה בעולם הזה. “והחכם עיניו בראשו”. האדם הרוחני מחפש איך להביא סל מלא בביכורים טובים. ‘ביכורים’ מלשון ‘בכורה’. אלה המעשים הטובים, המשאבים, האנרגיות, הזמנים, וכל מה שעשינו כדי להיטיב עם זולתנו, כדי לשפר את העולם בו אנו חיים. אלה ראויים להיות בסל הביכורים הנצחי שלנו.

אמנם רצוי להגיע אל ראש השנה עם סל מלא בביכורים טובים, לבא עם “דרכון” מלא בחותמות של רצון להשפיע, אך לא תמיד זה המצב. אם נעשה השתדלות בימים הקרובים להתבונן במעשינו ותולדותיהם בשנה החולפת, נוכל להגיע לכך שלפחות נרצה שיהיה לנו רצון חדש, רצון להשפיע גדול יותר. הבורא טוב ומיטיב, הוא בוחן כליות ולב. ברגע אחד האדם יכול לבנות את “נקודת הרצון העתידי”. ולפי רצונו זה הוא יכנס אל ראש השנה ויהיה שותף בבריאה של שנה חדשה, טובה יותר, לעצמו, לכל עם ישראל ולכל העולם כולו. וזה נקרא “צדיקים נחתמים לאלתר לחיים טובים ולשלום”.

כתיבה וחתימה טובה

אהבתם? שתפו

מוקדש לרפואת רועי בן נילי, פנחס בן מרים רבקה, ים בת לי, שושנה סוזן בת זוהרה דבורה, קרן נעמי בת עפרה, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, ליאת דבורה בת אסתר בתוך שאר חולי עמו ישראל

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.