כולם רודפים אחריה. יש כאלה שמוכנים לעבוד ימים כלילות כדי לזכות במעט ממנה. אבל מסתבר שלאף אחד אין מנוחה בעולם הזה שלנו. שלמה המלך מזהיר, “באורח רשעים אל תבוא, ואל תאשר בדרך רעים”, והסיבה שלא תשהה בחברתם היא, “כי לא ישנו ולא ירעו, ונגזלה שנתם אם לא יכשילו”. שורה תחתונה – אין לרשעים מנוחה כי הם עסוקים כל הזמן ברצון לקבל לעצמם. המילה ‘רשע’ היא ראשי תיבות ‘רצון של עצמו’. לכן גם נאמר שהרשעים מלאי חרטות, וזהו בטח לא מקור למנוחה. לעומת זאת, אם חשבנו שלצדיקים יש מנוחה, אומרת הגמרא, “תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא”, והסיבה לכך היא, “שנאמר ילכו מחיל אל חיל”. הצדיקים תמיד עסוקים בלהשפיע עוד ועוד נחת רוח ליוצרם ולכן אינם נחים. אם כן, ראוי שנתבונן בשביל מה ברא בורא עולם את המנוחה ומה זאת בעצם “מנוחה שלמה”.

אנחנו חיים בעולם אחוז תזזית. חריקת הבלמים הגלובלית של תחילת עידן הקורונה כבר נראית כעבר רחוק. אנשים חסרי מנוחה נעים ממקום למקום, מפגישה לפגישה, ממסע למסע, מאפליקציה לאפליקציה. חכמת הקבלה מגלה לנו שטבע התנועה נובע מתחושת החיסרון. למעשה ‘בעל הסולם’ מחדד ואומר “אין אדם עושה תנועה אלא להשלים חסרונו”. האנושות מוצפת עכשיו בחסרונות. והרי זה הגיוני. אנחנו קרובים אל גמר התיקון וכל הכלים מוכרחים להתגלות. הכלים הריקים אלו החסרונות. הם מתגלים על מנת שיתמלאו באור הגדול של גמר התיקון.

כולנו עושים המון תנועות רק כדי להשיג מילוי ולמצוא סוף סוף את המנוחה. יש סוברים שהביטוי “מנוחת עולמים” מדבר על שני עולמות, העולם הזה והעולם הבא. הפרשה מספרת “וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען”. רש”י אומר, “ביקש יעקב לישב בשלווה, קפץ עליו רוגזו של יוסף”. והמדרש מוסיף, “ישב לו יעקב בטח ושאנן בארץ אחוזתו ארץ כנען. אמר רב אחא: בשעה שהצדיקים יושבים בשלום, ומבקשים לישב בשלוה בעולם הזה, השטן בא ומקטרג, ואומר: לא די להם במה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שהם מבקשים לישב בשלוה בעולם הזה?”. שורה תחתונה – לא באנו לעולם הזה על מנת לנוח. המקטרג תפקידו לגרום לנו לזוז ולעשות את כל התיקונים שבאנו לעשות.

חשוב להבין שהמנוחה, כמו כל דבר, יש בה פנימיות וחיצוניות. המנוחה החיצונית היא אשליה מתעתעת. המנוחה הפנימית היא מנוחת העולם הבא, זה שבא בפנימיות האדם כל הזמן. יש אנשים שיושבים בלי לזוז ואין להם מנוחה, ויש אנשים שזזים בלי הרף ובפנימיות הם במנוחה מוחלטת. חכמת הקבלה מסבירה שהאור האלוקי הוא תמיד במנוחה מוחלטת וכל השינויים והתנועות הם רק מצד הכלים. אם אדם מחפש מנוחה הוא צריך להיות דומה לאור ולעסוק בהשפעה תמידית לזולת. באופן כזה, יזכה למנוחה שלמה בדבקות עם האור העליון.

אהבתם? שתפו

מוקדש לשמירה והצלחה של כל החיילים שלנו שובם בשלום
מוקדש לעילוי נשמת אורי אלכסנדר בן גבריאל ז”ל ת.נ.צ.ב.ה
מוקדש לרפואת דין משה בן עליזה, יצחק צחי בן ג’מילה, רועי בן נילי, ים בת לי, תינה חיה בת רוזט, פרימט חסידה בת ליבו, קרן נעמי בת עפרה בתוך שאר חולי עמו ישראל

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.