המאמר עוסק במבנה הרוחני של המשפחה וביציבות המושגת על ידי חיבור נכון בין ההורים

חשיבות החיבור בין ההורים

הכל נמצא בחיבורים

בין המורים אצלנו יש בדיחה קטנה, אנו אומרים כך: “יש רב ויש שרברב”. “הרב” הוא הצדיק שמשפיע את השפע לכולנו והוא גדול באמת, ואנחנו המלמדים סה”כ שרברבים, מזרימים את השפע בחיבורים הקטנים. מי שזכה ללמוד אפילו מעט מהזוהר הקדוש, מתורת הקבלה, יודע בודאי שכל העבודה הרוחנית שלנו עוסקת בזיווגים וחיבורים בין הספירות. גם המלה ‘מצוה’ היא מלשון צוותא, לצוות שמים וארץ, לחבר את הרוחני והגשמי. לכן לפני כל מצוה, הכוונה הבסיסית היא לייחד את הקב”ה עם השכינה, לחבר את האור של העולם העליון עם האור של העולם התחתון, את ספירת התפארת עם ספירת המלכות. מציאות האדם, איכות חייו, מציאות העולם בו אנו חיים, הכל תלוי בחיבורים שאנחנו עושים או לא עושים. במאמר זה נראה כיצד חיבורים אלו מהותיים לשלום הנפש של ילדינו.

תחושת בטחון

כולנו מבינים שילדים זקוקים לאהבה כדי לגדול טוב. רמת הביטחון שהילד מרגיש תשפיע מאוד על התנהגותו ומהלך גדילתו התקין. גם ביטחון סביבתי-גשמי, גם בטחון רגשי, אבל מעל הכל בטחון רוחני, כזה שנמצא עמוק מעבר למילים.
הדרך שמציעה הקבלה לבנין ביטחון אצל הילדים במאמץ לתת להם את הקרקע הכי טובה לצמוח בה, היא ליצור מצב של שלום בית תמידי בין ההורים. כן, עלולות להיות מעידות, אבל הקשר בין ההורים חייב להיות איתן למען שלומם הנפשי של הילדים. הקשר הזה גם יהיה יסוד לאחדות של שני ההורים אל מול הילדים. משום שאין דבר גרוע יותר מ”אבא אמר ככה ואמא אמרה אחרת”. הפילוג הזה יוצר בנפש הילד בלבול גדול וחוסר בטחון. כדי להבין זאת, נתבונן בעניין מנקודת מבט של עשר הספירות.

עץ משפחה של עשר ספירות

חכמת הקבלה מלמדת כי העולם שלנו וכל הפרטים שבו בנויים במבנה של עשר ספירות: כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. הספירות ידועות גם כחמש ספירות: כתר, חכמה, בינה, תפארת ומלכות, כאשר ספירת התפארת נקראת זעיר אנפין והיא כוללת למעשה שש ספירות. מבנה רוחני זה המייצג את השתלשלות האור בבריאה מיוצג גם בתא המשפחתי.
כשזוג מתחתן הם זכר ונקבה, כנגד הספירות תפארת ומלכות. כאשר החיבור הזוגי מייצג גם את אפשרות הזיווג בעולמות הרוחניים. כל התיקון של הבריאה תלוי בזיווג זה בין הזעיר אנפין והמלכות. כאשר המלכות מנותקת ממנו, היא אינה מקבלת את השפע והעולם שלנו נשאר חשוך ומלא דינים. כל עבודת המצוות, הברכות, לימוד התורה, אלה אמצעים להגיע לזיווג הנכסף ולמלא את עולמנו באור. כאשר בני הזוג מצליחים להגיע למצב של שלום בית, של חיבור, הם גם כן יוצרים זיווג בעולמות והבית מתמלא אור. זה נקרא, “זכו שכינה ביניהם” (מסכת סוטה). הבעיה היא שגם בעולמות וגם בין בני הזוג החיבור הזה אינו תמידי ולכן פעם אנו חיים באור ופעם להפך, עליות וירידות, רצוא ושוב.

שדרוג רוחני

כאשר מגיעים הילדים, המבנה הרוחני של המשפחה משתנה. למעשה, כל המערכת משתדרגת. עכשיו הילדים עומדים כנגד הספירות התחתונות, תפארת ומלכות, בן ובת. האבא והאמא עולים ונהיים כנגד הספירות העליונות חכמה ובינה, אשר בלשון הקבלה נקראות גם כן אבא ואמא. ספירות חכמה ובינה הן חלק מג’ הספירות הראשונות בהן האור תמיד נמצא, יש ביניהן “זיווג בלתי-פסיק”, זרימה של שפע תמידית בין ספירת החכמה וספירת הבינה. כדי שהמשפחה תשווה צורה עם העולמות העליונים והשפע יגיע גם ל”ספירות התחתונות”, על בני הזוג חלה החובה להיות מחוברים היטב ב”זיווג בלתי-פסיק”. הם מקור השפעת השפע לילדים, ממש כמו שחכמה ובינה הינם מקור השפעת השפע לספירות התחתונות מהן, עד לעולם הזה.

ילדים מרגישים

הילדים מרגישים היטב מתי יש חיבור בין ההורים ומתי אין. כפי שכבר ציינו במאמר 1, לילדים יש חיישנים מצוינים, ולכן מצב שלום הבית בין ההורים משפיע באופן כמעט מיידי על מצב רוחם ונפשם של הילדים. אם אנו מבינים את תכלית קיומנו בבריאה, את מטרת התיקון, אנו מחויבים לשקול את הדברים היטב ולהציב לנגד עינינו תרשים זרימה אנרגטי זה, את מבנה עשר הספירות, ולעשות כל השתדלות ליצור חיבור תמידי, בלתי-פסיק, בין ההורים. לדבר תהיה השפעה מרחיקת לכת על מהלך חינוך הילדים, תוצאותיו המיידיות וארוכות הטווח.

אהבתם? שתפו

מוקדש לרפואת אודליה בת לאה, קרן נעמי בת עפרה בתוך חולי עמו ישראל
מוקדש לעילוי נשמת עמרם חיים בן יהודה ז”ל, דב שמואל ישראל בן מרדכי ז”ל ת’נ’צ’ב’ה

השאירו תגובה

אודות הכותב

הרב דוד אגמון

מקים, מייסד, מנהל בפועל ומורה במודעות, בשליחותו של כ' הרב מרדכי שיינברגר שליט"א. מעביר שעורי פנימיות עם הוראת דרך והכוונה בנושאים שונים כגון: פרשת השבוע, מסילת ישרים וכתבי בעל הסולם. כותב מאמרים בנושאים שונים כגון: מהות חודשי השנה, חינוך ילדים, חגים ומועדים, תפקיד וייעוד אישי, פרשת השבוע ועוד.
דוד אגמון, מדריך זוגות לפני ואחרי הנישואין, מלווה ומדריך תלמידים באופן אישי ופרטני, מייעץ ומסייע בכל הנדרש, במאור פנים ובלב פתוח.